miercuri, 3 decembrie 2014

Analiză: Situația post-alegeri


Ziua alegerilor a fost una foarte liniștită, chiar dacă exista riscul mai multor provocări, fie din partea Transnistriei, fie din partea UTAG sau a grupărilor paramilitare precum Antifa. Puținele probleme au fost la Moscova unde oamenii stăteau în rânduri interminabile pentru a vota, însă unii zic că această informație este eronată dând diferite argumente. Nu vom intra în detaliile organizării alegerilor din două motive. Primul motiv e că incidentele n-au avut o importanță majoră pentru a crea un lanț care ar duce destabilizarea Republicii Moldova, al doilea motiv este faptul că e doar o tură și această tură nu poate influența pe alta (cum în cazul României la prezidențiale).


S-a terminat numărarea a peste 90% din procesele verbale și deja putem face anumite aproximări și concluzii din rezultatele obținute. Rezultatele obținute la ora actuală sunt următoarele, PSRM - 21,34%, PLDM - 19,46%, PCRM – 17,95%, PDM – 15,78%, PL – 9,36%. La fel putem aduce în evidență și câți bani au cheltui în electorală aceste partide, PLDM – 36,9 milioane de lei, Partidul Democrat 35 milioane de lei, Partidul Socialiștilor – 13,2 milioane de lei, Partidul Comuniștilor 3,7 milioane de lei și Partidul Liberal 3 milioane de lei.

Sunt câteva lucruri care pot fi observate foarte ușor. Primul lucru e că partidele „AIE” au cam același număr de voturi ca și la alegerile din 2010, ceea ce înseamnă că aceste partide au lucrat puțin, sau neeficient, la imaginea lor, chiar dacă au cheltuit mulți bani, mai ales PLDM și PDM. Al doilea lucru important este situația PCRM-ului care este în continuă scădere ca popularitate, această tendință ar putea face ca la alegerile din 2018 să aibă și mai puține voturi dacă nu vor face schimbări imediate, iar în anul 2022 să dispară pe arena politică moldovenească și această e dintr-un singur motiv. PCRM devine partid-om, adică PCRM-ul devine Vladimir Voronin care are 73 de ani, dacă ne uităm în campania electorală a partidului vedem sloganul „Doar PCRM! Doar Voronin!”. Sunt situații în care omul-partid e foarte bine ca scop politic – să câștigi locuri în parlament, însă în cazul PCRM aceasta înseamnă doar un singur lucru – drumul spre ușa de la ieșire. Chiar dacă PCRM-ul a încercat să promoveze discurs populist, aceasta puțin îi va ajuta în continuare, la fel cum nu prea mult i-a ajutat acum. Un al treilea lucru este PSRM, care a reușit de la trei deputați în parlament să se ridice până la aproximativ 25, cheltuind mult mai puțini bani decât PLDM sau PD. Partidele PSRM și PCRM au fost votate în zonele nordice, UTAG, Taraclia, Basarabeasca, Dubăsari, aceasta explicându-se prin faptul că în aceste regiuni în mod tradițional populația este preponderent rusofilă, iar singurul raion (unitate administrativă, echivalent în România – județ) care face excepție fiind Căușeni. Această împărțire între nord-centru-sud ar prezenta de fapt și un pericol, întrucât țara este divizată geografic în preferințele sale politice.

Tinerii au vrut să scape de PCRM în 2009 și au ieșit în stradă, dar acum în 2014 au dat de un alt „dușman”– PSRM, partid care a ocupat „nișa ideologică” a PCRM-ului. PCRM fiind în cădere liberă creează un gol ce trebuie completat și iată că acest gol a fost completat de PSRM care și-a pus pe agenda de lucru ceea ce n-a reușit să facă PCRM. Primul lucru e să promoveze clar și cu voce tare, vectorul estic (pro-rus, pro-uniune vamală, anti-UE, etc. în acest sens), iar al doilea lucru a fost miza pe conflictul transnistrean și anume ideea federalizării Republicii Moldova. Memorandumul Kozak este considerat o pată în cariera politică a lui Voronin (iar acum Voronin fiind PCRM), respectiv o pată pentru PCRM.

PCRM a fost votat mai degrabă după „reflex” de aceeași oameni nostalgici, însă acei oameni „dispar”. PSRM însă câștigă pe cei indeciși de la PCRM și o altă parte (bună parte) de noi alegători care treptat vor deveni „clienți fideli”.
PSRM la fel ca și PL ocupă „nișe ideologice”, ori de altfel ar fi greu de găsit explicații la faptul cum ei promovând mesaje ce duc în extremă (PSRM – pro-estici, pro-federalizare, anti-unire, anti-UE și anti-NATO, iar PL pro-unire, pro-UE, pro-NATO) și cheltuind bani „puțini” au reușit să acumuleze suficient de multe voturi pentru a accede în parlament. Acum putem vorbi aproape sigur, cei care nu sunt PL-iști, ducând în extremă sunt PSRM-iști.

Incontestabil este faptul că PSRM este o istorie de succes din punct de vedere politic, pentru că și-a cheltui banii foarte eficient, pentru că a reușit să-și mărească numărul de deputați în parlament cu aproximativ 22 de fotolii, pentru că au ocupat strategic și la timp „nișa ideologică” a PCRM-ului, pentru că a câștigat putere legitimă prin metodă democratică.
Ori cât de ciudat n-ar fi, dar Transnistria având 277 de mii de cetățeni moldoveni, n-a făcut prea mult efort pentru ai influența să voteze pentru PSRM sau PCRM. Însă totuși ar trebui să ne dăm o întrebare logică, câștigul PSRM este chiar al lor? Sau a Federației Ruse?

--- Alianțe ---
Este evident faptul că pentru a lua majorități decizionale, partidele vor trebui să creeze alianțe în care să discute funcțiile și rolurile sale în noul guvern. Este greu de zis cum se vor comporta unele partide la formarea alianțelor, mai ales PL care a fost exclusă din AIE și PCRM care este anti-PSRM, dar și anti-AIE.

PCRM are de ales între trei lucruri, sau să-și trădeze alegătorii și să facă alianță (chiar dacă și tacită) cu AIE, sau să între în alianță cu PSRM și jocul anti-PSRM de înainte de alegeri fiind doar speculații, însă va fi greu de înțeles cum Voronin va accepta alianță cu omul care l-a trădat, sau să rămână de unul singur ceea ce îi va fi foarte greu.

Mai sus am zis că AIE ar putea accepta PCRM-ul, însă ar face-o la fel de tacit cum PCRM-ul ar accepta AIE-ul, pentru ca nici unii și nici alții să nu-și trădeze alegătorii și astfel pentru bunul comun (scopul politic) acest joc ar trebui să fie ascuns de ochiul publicului. Unica problemă la acest capitol fiind împărțirea funcțiilor și votul, va fi prea evident comportamentul PCRM-ului în alegerea funcțiilor cheie, sau punerea în posturi cheie a oamenilor comuniști. Aceasta va fi unica problemă dacă nu se vor discuta principiile ideologice susține după 2009 de PCRM, și anume ușoare înclinații spre est. Altă problemă majoră ține de componența noului AIE. PL-ul fiind un partid „de extremă ideologică” puțin probabil ar dori să accepte o alianță cu PCRM-ul, chiar dacă și tacită. Alt lucru important este dacă PL în general va face parte din noua alianță pro-europeană. PCRM-ul înțelegând că de unul singur nu va face nimic, dar are multe voturi în parlament, inevitabil va încerca să facă o alianță cu cineva, și dacă această alianță va fi cu PLDM+PDM, puțin probabil că acolo va fi și PL, plus că, cine va avea nevoie de un partid „nesemnificativ” care pe lângă aceasta mai este și problematic atunci când ai suficient de multe voturi ca să poți conduce o țară încă 4 ani? N-ar trebui de exclus faptul că s-ar putea ajunge și la o criză politică în cazul în care nu se va ajunge la o consens politic. Cert în crearea acest alianțe rămâne doar un singur lucru, PLDM-ul și PDM-ul vor face alianță, iar semne de întrebare face PCRM-ul dacă va face alianță cu PSRM sau nu? Și cum se va comporta PL-ul?

Astfel, alianțele post alegeri pot arăta cam în felul următor,
1. PSRM+PCRM vs PLDM+PDM+PL;
2. PSRM+PCRM  vs PLDM+PDM vs PL
3. PSRM vs PL vs PLDM+PDM+ PCRM (acceptare tacită);
4. PSRM vs PCRM vs PLDM+PDM vs PL;
5. PSRM vs PCRM vs PLDM+PDM+PL
Aceste alegeri sunt pline de surprize pentru faptul că s-au produs lucruri așteptate, dar și mai puțin așteptate, partea ce mai interesantă urmează să fie la crearea alianțelor și alegerea noului guvern.
N-a mai rămas atât de mult și vom vedea cum se vor mișca lucrurile și în favoare cui ele vor fi. Ce va sta la baza creării alianțelor? Principii ideologice? Interese de partid? Sau dorința pentru putere?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu