miercuri, 28 octombrie 2015

Pilonii educației moldovenești


Sistemul educațional din Moldova este unul învechit și nu trebuie multă expertiză pentru a înțelege acest lucru. De fapt multe lucruri în Republica Moldova sunt învechite. Aparatul birocratic este unul extrem de osificat și nu corespunde în deplină măsură provocărilor contemporanietății. A simula activitatea nu e și acum ai fi activ. A lucra înseamnă să faci și un pas în viitor să prevezi de ce va fi nevoie. Intuirea profunzimelor este nu doar o necesitate, ci și o obligație a celor ce sunt plătiți de oameni.
***
Moldova are nevoie de foarte multe lucruri pentru a fi într-un rând cu statele înalt dezvoltate. Nu voi pune în discuție de ce este nevoie pentru a fi un stat dezvoltat, însă voi evidenția altceva. Dacă se vrea o Moldovă dezvoltată, abordarea și acțiunile trebuie să fie corespunzătoare. Cineva nu dorește Moldova să fie dezvoltată, însă aceasta este altă istorie.

Unul din elementele de bază pentru un viitor prosper este crearea noilor generații capabile să creeze viitorul pe care noi nu l-am putut crea.
***
Presupunem că cei care acum dețin puterea (nu vorbesc de prim-ministru, președintele țării ori a parlamentului, dar cei care cu adevărat dețin puterea) ar vrea să schimbe ceva spre bine pentru că din diverse motive ar vrea să facă un pas pentru „a ieși”. Ei aceasta n-ar putea să o facă atât de ușor, pentru că pe cât de influenți sunt, pe atât și de dependenți sunt de acest sistem. Schimbarea ar veni în mod natural prin simplu fapt, că o generație nouă intră în sistem. Nu trebuie să ne așteptăm că peste noapte ne trezim cu o nouă generație la putere. Această generație va veni treptat. Copiii anilor 90 vor fi acea generație de tranzit pentru o generație mai tânără care va veni la putere.
***

Dacă dorim schimbări pozitive pe lungă durată atunci trebuie de investit în educație. Educația este elementul cheie care va contribui la o schimbare de climat în societate.

Moldova este una din primele țări de pe glob în topul corupției, Moldova e una din puținile țări din Europa universitățile căreia sunt ultimile în top-urile mondiale, Moldova este în continuă scădere ca populație, Moldova este plină de clivaje care „distruge” țara și viitorul. Nivelul de încredere în structurile de stat și politicieni este în continuu joasă. Schimbări trebuie să fie - nu jocuri și răfuieli.

Schimbările pot începe în educație, de fapt, pot continua în educație. Iată câțiva piloni a educației moldovenești care ar fi de viitor.

1. Schimbare de cadre

Sistemul educațional trebuie să aibă ca scop să creeze noi generații educate și capabile să creeze alte generații educate la rândul său. Ce vedem acum putem numi o simulare a educației. Câți din cei care ajung să finiseze o facultate reușesc să se angajeze și câți pleacă în străinătate în căutarea unei vieți mai bune?

Sistemul nu trebuie să trăiască cu trecutul. Incompetenții trebuie scoși din sistem pentru a nu îl degrada sau stagna. Rudenia trebuie stopată pentru a putea da frâu liber dezvoltării. Ministerul trebuie să devină un soi de întreprindere privată sub adminsitrația statului.

Viziunea trebuie să fie una privitoare în viitor. Toți cei care nu corespund unei viziuni de viitor trebuie recalificați ori excluși.

2. Tehnilogizare

Sistemul educațional trebuie tehnologizat. Ca exemplu aici poate fi conceptul de open education. Catalog on-line, lecții video on-line, testări on-line, primirea de certificate on-line, feedback față de profesori on-line, etc.

Toate instituțiile de învățământ ce se respectă demult au făcut acest pas. Eficiența unui astfel de mecanism este inevitabil necesar. Nu era prin constituție prevăzut dreptul la educație? De ce să nu privim educația în sensul mai larg ca fiind una pe toată viața și să oferim posibilitatea tuturor să aibă acces la educație.

3. Gândire critică

Sistemul educațional trebuie să dezvolte gândirea critică. Copiii trebuie să poată gândi în pronfuzime și să înțeleagă adevărurile. Este greșit să-i robotizezi. Introducerea noilor disciplini (logică, filosofie, psihologie, programare, marketing on-line, web-design) și update-area celor vechi ar fi unii din primii pași.

4. Depolitizare

Sistemul educațional trebuie să fie depolitizat. Odată ce Ministerul Educației este repartizat politic, el va fi folosit în scopuri politice. Nu contează care vor fi aceste scopuri, ele nu aduc nimic bun pe lungă durată.
Cum are loc politizarea educației?
1. Folosirea copiilor în campanii electorale;
2. Folosirea disciplinilor Istorie și Educație Civică în scopuri manipulative;
3. Delapidare de fonduri;
4. Promovare în funcție a unor oameni incompetenți ori cu antecedente penale, ori rude.

5. Mediul de afaceri

Sistemul educațional are nevoie de mediul de afaceri precum omul de aer. Elevii de azi vor fi specialiștii de mâine. Dacă acești elevi în școală nu vor învăța nimic util ce ține de viitorul job. Ce folos e să mai învețe? Mediul de afaceri se poate implica în procesul educațional prin diferite metode, ca de exemplu:
1. Acordarea burselor de studiu/merit;
2. Oferirea internship-urilor;
3. Participare la crearea syllabus-urilor în universități;

6. Crearea hub-urilor

Cineva ar considera că aceasta este în grija sectorului privat. Poate e adevărat. Investițiile majore de azi vor da roade peste 5-10-20 de ani. Statul trebuie să construiască strategii de dezvoltare pe mulți ani înainte.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu