miercuri, 14 ianuarie 2015

Despre cele câteva zile petrecute în Moldova!

Înțeleg că mulți s-au deprins cu ceea ce este și multe lucruri nu le observă sau chiar dacă și le observă nu e în acea măsură care ar trebui. Nici la Cluj nu e perfect, dar atunci când stai o perioadă mai îndelungată în altă parte unde e un pic mai bine lucrurile de acasă le vezi puțin diferit de cât ai sta doar acasă.

Înțeleg că mulți nu va înțelege ceea ce va fi scris în continuare, vorbesc nu despre înțelegerea cuvintelor scrise, ci e sensurilor mai profunde ce aduc aceste cuvinte. Voi scrie despre cele întâmplate cu o notă de regret și frustrare.


Primele impresii „pozitive” a fost contactul cu vânzătoarea din magazinul de la Vama Leușeni - muzică populară ce cânta la radio involuntar îți  aduce aminte de sat, iar prețurile mici de faptul că ești în Moldova. Undeva la o măsuță în magazin, stau ca de obicei niște bărbați care la un pahar de vorbă discută politica nu doar moldovenească, dar și cea globală - o fac cu atâta iscusință de nu-ți vine să crezi. Uneori auzind discuțiile de la așa mese ai impresia c-ai făcut o facultate în zădar(sarcasm). E o atmosferă mai diferită, e o atmosferă cum zic unii tipic moldovenească.

Din prima zi ajuns în Chișinău aveam senzația că ceva nu e bine, ceva nu merge așa cum ar trebui să meargă. Reamintesc, nici în altă parte nu e perfect, dar lucrurile se fac mai omenește și n-ar trebui de păstrat aceeași situație din inerție pentru că așa ne-am deprins sau să ne temem să fim inițiatorii a ceva nou, sau și mai rău să luăm drept exemplu de aplicare ceea ce nu poate servi ca fiind drept exemplu.

Ar trebui să menționez trei lucruri importante care nu mi-au plăcut: 1. Atitudinea/legătura stat-cetățean și viceversa 2. Atitudinea prestatorilor de servicii 3. Atitudinea oamenilor față de problemele altor oameni.

Taximetriștii sunt probabil unii din cei mai insuportabili oameni prin atitudine și bădărănism cronic. Înțeleg că extrapolarea cazurilor individuale la scară largă este mai degrabă o greșeală, dar în apărarea mea pot zice că am o și mică reprezentativitate - am contactat cu ei aproape seară de seară și  situația n-a  fost prea diferită. Întrebi de taximetrist prețul și e unul, suni tot la firma pe care o reprezintă el și te duci cu 10 lei mai puțin. Problema nu e în acei 10 lei, ci în faptul că încearcă să ia mai mult. De Revelion ba mai mult, unii puneau taxe de aproape patru ori mai mari și explicând cu atâta tupeu că acest fapt este absolut normal, „nu știai? măi băieti, dzi anul nou, taxâli s-o mărit”. Sau și mai bine, într-o seară unul cu notă sarcastică și superioritate încearca să mă ia peste picior pentru însuși fapt că am dreptul la alegere - și așa ceva se mai întâmplă. La fel cred că dacă cineva are tupeul să impună niște condiții care nu-mi convin mie ca fiind plătitor pentru serviciile care mi se oferă - eu am dreptul să-mi exprim pretențiile care sunt fondate. Păcat că acest fapt mulți din ai noștri nu-l înțeleg și tac, și acceptă. Eu pur și simplu nu înțeleg, cum să dai bani și dacă ceva nu-ți place, să-ți fie rușine să zici că nu-ți place ceva? La urma urmei, dai bani, cât de mult trebuie să nu te respecți ca să n-ai curajul să zici cuiva ceva înapoi?

Am fost nu în atât de multe localuri, și nu le voi enumera pe toate, doar unul mi-a plăcut mai mult așa cum a fost - UpTown.
Raportul preț calitate este perefect - ceea ce bucură, pentru că în alte localuri plătești uneori pentru același lucru mai scump sau mult mai scump. Mâncarea la ei e gustoasă, la fel ca și cafeaua, restul depinde de ce produs de marcă ai cumpărat. Chelnerii sunt cam stângaci cu excepția a câțiva dintre ei - cred că nu e normal să primești comanda cu mult peste timpul în care ar trebui să primești chiar dacă reamintești, la fel și cu nota de plată. Am dat un feedback pe pagina de facebook în care am scris că la geam era cam rece, iar a doua zi proprietarul personal a controlat dacă nu e frig lângă geamuri și mai mult - a pus un calorifer în plus la intrare, cred că asta e fain. Uneori la baie stau în rând câte 4-5 oameni - ceea ce nu e okay. Încă o mică problemă e că localul se află pe Pușkin la început de stradă și ai un pic de mers, iar locuri de parcare sunt puține și eventual trebuie să-ți rezolvi problema cu parcarea.

Alte localuri se bucură de același tip de chelneri și prețuri adesea exagerate. Draft Timișoreana a greșit cu design-eul la așa nume de local, iar Tucano ar putea să lucreze până mai târziu. Administratoarea de la Eli-Pili ar putea fi mai receptivă, și exemplu ar putea lua de la chelnerii săi, chelneri mai faini în Chișinău n-am văzut.

Să mergem în continuare. Primele zile erau okay, fără ploaie, fără zăpadă - săracul Chirtoacă. Însă în următoarele zile a nins și situația care a urmat o știm, nu de alta, dar revin la Cluj, anul 2013 spre 2014, începe a ninge într-o zi pe la vreo 23.00, iar la 2.00 când ieșisem la o plimbare mașinele deja curățau zăpada, iar „Chirtoacă face conferință de presă anunțând problemele administrației: lipsă de mașini, combustibil, resurse și etc”. Înțeleg, aici e și vina oamenilor care nu-și curăță zăpada din fața blocului sau a firmelor care fac la fel. Dacă la noi în societate s-au deprins că totul așteaptă să cadă din pod și să facă administrația, păi administrația ar trebui să dea exemplu.

În aprilie când am fost în Moldova din cauza drumului nereparat de pe Ștefan cel Mare am mâncat puțin nisip când a suflat vântul mai tare, acum în iarnă mai nu mi-am rupt picioarele de câteva ori. La urma urmei, e strada Ștefan cel Mare - drum central, măcar acesta trebuia să fie reparat.

Piața centrală este groaznică - oare am ajuns noi în anul 2015, să vorbim de Europa la noi acasă și să nu facem nimic. Mai înțeleg să fost la primărie Dodon sau cineva de la PCRM, dar la primărie e Dorin Chirtoacă din PL, partid care strigă cel mai tare despre UE și valori europene. Dmn. primar, serios?

Știu atitudinea unor oameni, „off, voi, ați fost în afară și deja o faceți pe deștepții” - nu, nu o facem deștepții, suntem dar cei care vor ceva schimbări mai mult ca alții(în orice caz vorbesc de mine și de o parte din cei care știu că simt la fel), pentru că știm că se poate altfel - se poate mai bine.



P.S. Nu credeam că îl voi asculta cândva pe Smiley, dar ...


Vreau sa cant, sa visez si sa rad

Sa nu uit sa ma joc cateodata. 
Si-atunci cand in lume voi pleca, 
Sa nu uit sa ma-ntorc acasa.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu