miercuri, 9 decembrie 2015

Primăria de 18 milioane de euro vs 1 milion de cetățeni asigurați timp de 65 de ani cu transport


Istoria cu petiția pentru transport public de noapte în Chișinău continuă. La începutul lunii noiembrie am lansat petiția pentru transport public de noapte în Chișinău fiind ferm convins că un oraș ce se pretinde a fi unul european are nevoie de așa ceva. La scurt timp am primit mai mult de 5000 de semnături și o mediatizare puternică. Aceasta înseamnă doar un singur lucru, această schimbare are dreptul să fie implimentată.


Imediat după acumularea numărului necesar de semnături am primit și o propunere de ajutor din partea PPEM-ului. Deschiderea maximă pentru colaborare pe acest subiect este una demnă de apreciere și poate contribui semnificativ la implimentarea proiectului. În acest sens la primărie a fost depusă încă o interpelare deja din partea unui consilier PPEM.

La data de 4 decembrie 2015 am primit răspuns la petiția depusă la începutul lunii noiembrie. Prin care se evocă mai degrabă un dezacord cu această inițiativă de cât o deschidere, argumentul principal fiind pierderile de 500.000 lunare ce vor fi. Dacă e să consultați petiția o să observați că eu nu am avut scopul de a duce bugetul municipiului în pierdere, ci doar implimentarea transportului public de noapte pentru cetățeni. În acest sens am vorbit despre creșterea taxei de călătorie cu 100%-150%, adică creșterea taxei de călătorie de la 2 lei la 4 lei ori 5 lei. Iar rutele și orele să fie stabilite conform unor calcule care ar scoate în evidență cele mai întrebate rute. Ce face primăria? Vine cu un răspuns - „va duce la cheltuieli suplimentare a întreprinderii de circa 500 mii lei lunar” fără a lăsa spațiu de discuții.

Răspunsul primăriei este interesant și prin faptul că acele pierderi de „circa 500 mii lunar” nu arată cum au fost realizate acele calcule. Cum poți discuta despre ceva să implimentezi dacă mergi din start după premisa că vor fi pierderi de 500.000 de lei? Aceasta este drept o mimare a intenției de schimbare și sub nici un fel dispunerea de a realiza o schimbare.

Totuși în răspuns spre sfârșit se enunță deschiderea de a discuta despre această problemă, însă fără a evoca vreo dată exactă, ceea ce nu este normal. 



***
Zilele aceastea am găsit pe internet proiectul de reconstrucție a primăriei care se estimează că va costa 18.000.000 de euro. Adică pentru a-ți face locul mai călduț și modern sunt bani, iar pentru un proiect din care pot beneficia aproximativ 1.000.000 (aproximativ acastă cifră, dacă să includem tot municipiul Chișinău, studenții și vizitatorii lui) de oameni nu sunt bani?

Dacă să luăm cursul valutar la data de azi, 9 decembrie 2015, 18 milioane de euro vor fi 391.026.600 lei. Dacă să introduci transport public de noapte conform calculelor făcute de primărie conform cărora vor fi pierderi lunare de 500.000 de lei, poți face transport public de noapte timp de 65 de ani. Vă imaginați 65 de ani să avem transport public noaptea? Eu nu, pentru că acei câțiva oameni vor decide mai degrabă să-și facă locușorul mai bun de cât să aducă un bine societății.

Eu nu zic că funcționarii publici trebuie să lucreze în condiție rele, ori să fie scutiți de anumite avantaje. Însă cum poți face un proiect atât de mare atunci când sunt și alte priorități? Ori nevoile cetățenilor nu sunt priorități? În Chișinău trebuie de reconstruit o mulțime de drumuri, parcuri, de rezolvat problema cu stația de  epurare, de rezolvat problemele ce țin de monumentele arhitecturale și multe altele. 

La fel eu știu că, dacă o fi să fie scandal, acest proiect de modernizare a primăriei va mai sta pe raft ceva timp și apoi va fi scos din nou.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu