sâmbătă, 19 aprilie 2014

Ce înseamnă a gândi bine?

Ce înseamnă a gândi bine? Prima condiție este profunzimea, este capacitatea de a trece dincolo de suprafață și pătrunderea în fundamente - a intui profunzimile. O gândire bune este gândirea cu minte proprie, astfel gândirea bună este gândirea critică. Orice lucru primit trebuie gândit în complexitatea lui, în același timp flexibil și nuanțat. A gândi bine este gândirea sub semnul unor valori fundamentale (în sens etic, moral), cum ar fi binele, frumosul, adevărul, dreptatea (Platon). Nu toate ideile sunt inocente, pot fi lucruri bune și rele, nu tot ce e rău este rău la fel nu tot ce este bun la prima vedere este bun. Punerea întrebărilor și căutarea răspunsurilor (metoda interogativă) este una din condițiile gândirii corecte.

A învăța să gândim bine - există o artă de a pune întrebări și a găsi răspunsuri.


Cum învățăm să gândim bine?
  • Frecventându-i pe maeștrii gândirii
  • Problema geniului – a înzestrat cu o capacitate mai mare de a gândi
  • Acei gânditori care depășesc cu mult media gândirii
  • Toate aceste întrebări ne duc spre întrebări de genul: cine te face deosebit? Ce lucru ai pe care să nu-l fi primit și dacă l-ai primit de ce te lauzi ca și când nu l-ai primit? (Apostol Pavel)
  • Întrebările pe care etica le pune sunt de o foarte mare diversitate.


Cele patru întrebări ale lui Kant:
1. Ce pot să știu
2. Ce trebuie să fac?  - etica – critica rațiunii practice
3. Ce pot să sper? – religie
4. Ce este omul?  - cea mai importantă pentru că le sintetizează pe toate celalte. La această întrebare se angajează să răspundă antropologia.

Edgard Morin – la metode – cap VI
-          A gândi rău – a fărâmița cunoștințele, a nu vedea univ. în diversitate și diversitatea în unitate, a pierde din vedere esențialul în favoarea urgenței – a gândi că doar ceea ce poate fi măsurat e bun și a ignora viața.
-          E periculos să echivalăm pe om cu o mașină
-          Atrofiază cunoașterea și ignoră morala
-          Totul este complex și nimic nu este simplu
-          Gândirea omului de rând simplifică lucrurile
-          Gândirea este apanajul omului
-          A gândi bine – a lega lucrurile între ele, a le relega dacă au fost separate
-          Caută o cunoaștere pluri și transdisciplinară
-          Comportă o metodă care tratează complexitate
-          Se supune unui principiu care caută să relege, recunoaște multiciplitatea  în unitate și invers
-          Depășește reducționismul
-          Recunoaște contextele și complexele și permite înscrierea acțiunii morale într-o ecologie a complexiunii
-          Înscrie prezentul în relația circulară trecut – prezent – viitor
-          Concepe raționalitatea deschis
-          Operează diagnosticele ținând cont de …
-          Concepe solidaritățile printre elementele univ. tot.
-          Recunoaște puterile de orbire sau iluzie ale spiritului uman
-          Recunoaște complexitatea umană – nu diferențiază individul, societatea, specia.
-  A gândi bine înseamnă nu numai a respecta principiile și legile logice, ci a gândi în conso …. Cu anumite valori fundamentale
1. adevărul
2. dreptatea
3. binele
4. frumosul
5. dragoste

Acest mod de a privi lucrurile ne conduce la ceea ce Edgar Moriu numea Etica Gândirii.
-          E esențial să gândim bine deoarece de acest lucru atârnă calitățile tuturor, deciziilor, acțiunilor noastre – calitatea politicii însăși atârnă decisiv de modul nostru de a gândi  à gândirea bună – idei bune, politică bună
-          Ideile nu sunt inocente și inofensive
-          Heraclid – gândirea cea mai înaltă virtute (gândirea bună), cea rea – cel mai mare viciu.
-          Gândirea rea produce monștri – toate nenorocirile au fost provocate de o gândire greșită
-          Ținta educației = gândirea bună, această țintă e ratată astăzi – educația se află într-o criză gravă
-          Educația e marcată de relativism à ceea ce Papa Benedict al XVI-lea numea DICTATURA RELATIVISMULUI.
-          Valorile = bunuri simbolice
-          Educația ar trebui să se bazeze pe astfel de valori
-          Există o criză a autorității în educație à autoritatea a fost serios pusă în cauză cu ajutorul mișcărilor din anii 60
-          Lipsește o latură esențială a educației – educație spirituală și morală
-          Kant – scopul școlii este să învețe pe copil să gândească.
-          Copii nu trebuie crescuți după starea de față, ci după o stare posibila mai bună
-          O educație care se bazează strict pe transmiterea modernă este lipsită de fundamente
-          A gândi bine înseamnă și a-i frecventa pe maeștrii gândirii cel mai mare maeștri  al gândirii este Dumnezeu
-          Augustin – cred. Pentru a înțelege
-          Metoda noastră de lucru este metoda interogativă
-          Întrebările sunt de mai multe feluri
1. întrebări fundamentale – cele referitoare la Dumnezeu
2. întrebări esențiale – mai puțin importante decât este fundamentale – ex. bine conduce lumea?
3. întrebări tehnice – ex. ce este etica?


- ființă vie, cugetătoare
- adevărata știință și adevăratul studiu al omului este omul
- fiecare om în parte este o lume care se naște și moare odată cu dânsul
- omul este un mic univers
- cea mai nobilă preocupare a omului este omul
- e primejdios să-i arăți omului cât de asemănător e fiarelor, fără să-i arăți propria măreție și invers
- are atu.ul de a ști lucruri, de a le conștientiza
- măsura tuturor lucrurilor este omul
- criteriul tuturor realităților


-          A gândi bine nu e un lucru natural
-          Gândirea este ambivalentă
-          Pentru a gândi bine trebuie să înveți să gândești bine, iar pentru a putea învăța trebuie să muncești
-          Oamenii nu sunt învățați și lăsați să gândească creativ
-          A învăța să gândești înseamnă să gândești flexibil, creativ, să poți alege
-          A gândi bine înseamnă a gândi în paradigma complexității
-          În ultimele decenii se impune tot mai multe paradigma complexității – Edgar Moriu
-          Ceea ce este țesut împreună în opoziție cu model de gândire tradițional, care decupează în discipline și comparativ gândirea complexă este un mod de legătură. Ea este deci contra izolării obiectelor cunoașterii, ea le restituie în contextul lor și dacă este posibil în globalitatea din care fac parte.
-          Există și o asociație pentru gândirea complexă
-          Nu există rețete infailibile pentru o astfel de gândire

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu